reklama

Chudoba alebo prepych detských domovov

Detské domovy. Nikdy nedokážu deťom vynahradiť skutočný domov. Ani tým, keď sa niekto pokúsi kúpiť si ich lásku.

Písmo: A- | A+
Diskusia  (4)

Prešli už štyri roky, odvtedy, čo som bola naposledy pozrieť deti v detskom domove. Chodila som tam často, ešte kým tam pracovala moja mama. Bola matkou z povolania. Keď bola doma starala sa o nás, keď pracovala, bola matkou dvojnásobne.

Ten čas, ktorý som tam strávila s deťmi, mi dal veľa. Spoznala som smutné príbehy osirelých detí, ale rovnako som mala možnosť pozorovať aj zmeny, ktoré sa s nimi v tomto domove diali.

Dlho tam stál, celkom jednoduchý. Deti v ňom boli šťastné. Keď sa však začali vytvárať rodinné bunky (4), začal sa meniť aj on sám. Detský domov akosi ochladol. Pekná myšlienka o rodine, v ktorej malo každé dieťa svoj kruh fiktívnych súrodencov, svoje hračky, veci. Situácia sa však začala meniť. Vstupom tajného investora. Detský domov sa začal prestavovať, bol čoraz krajší, až sa z neho stala luxusná vila. Nový nábytok, kreslá, koberce, sedačky, televízory, pračky, mikrovlnné rúry, ... jednoducho všetko. Pre zamestnancov vzniklo dokonca fitnescentrum. Okolo budovy sa dala urobiť zámocká dlažba a jednoduchú zelenú bránu vystriedalo honosné oplotenie. Z detského domova vznikla zlatá klietka.

Všetkého veľa škodí. To som zistila práve tam. Zo začiatku som bola presvedčená , že tie deti si všetky tie zmeny zaslúžia najviac na svete. No postupne sa toto presvedčenie vyparilo. Keď som sa raz snžila naučiť najstaršiu chovankyňu (vtedy 12 rokov) niekoľko základov na počítači, začala doň búchať a hodila o noý písací stôl klávesnicu. Zostala som prekvapená. Ja by som si toto doma nikdy nemohla dovoliť. Upozornila som ju na to, no jej odpeveď bola pre mňa dostatočnou sprchou. "Pani riaditeľka mi povedala, že keď to pokazím, kúpi mi druhé."

Nová zlatá klietka spôsobila, že sa deti stali natoľko sebavedomými, že bez akýchkoľvek výčitiek dokázali potrhať, či rozbiť celkom nové hračky. Držala ich istota, že za ne dostanú nové. Mohli mať prakticky všetko, čo si zažiadali. A na to si veľmi rýchlo zvykli.

Sú detské domovy, v ktorých deti nemajú poriadne čo vložiť do úst. Vôbec im nevadí, že dostávajú už použité, vyblednuté, či roztrhané hračky, ktoré už predtým mali majiteľa. Vedia byť šťastné aj z toho mála, čo majú. Z týchto detských domovov vyjdú v dospelosti deti, ktoré budú mať na svet triezvy pohľad. Nebudú prekvapené, keď im luxus nespadne do lona spolu s dospeláckou slobodou. Naopak, deti zo zlatej klietky sa budú veľmi ťažko vyrovnávať s tým, že za bránou "svojho domova" to nebude o drahých, krásnych a nových veciach, na ktoré si zvykli, keď vyrastali. To čo pre ne počas tých rokov zaujalo pozíciu istého štandardu, sa môže stať aj nočnou morou.

Nad tým, prečo tak riaditeľka odrazu začala deti rozmaznávať, nebolo treba dlho špekulovať. Od jej známych som zistila, že popri renovácii detského domova stihla zrenovovať aj svoj dom. V čase, keď okolo domova kládli zámockú dlažbu, kládli ju aj u nej doma. Fitnes v domove vyhradila len pre svoju rodinu a pre dvoch - troch ľudí z vedenia. Kúpila si nové auto a väčšinu zákaziek na práce okolo detského domova získal jej syn a (vtedy) nezamestnaný muž. Po istom čase sa luxusné sídlo, ktoré vytvorila za sponzorské peniaze, pokúsila aj odkúpiť. Nepodarilo sa.

Tento detský domov sa mi v pamäti vynoril, keď ma pred dvomi dňami zastavili na ulici dievčatá a prosili, aby som prispela na detské domovy. Prepadli ma pochybnosti či som naozaj prispela na dobrú vec, alebo nejakej riaditeľke na nový kožuch ...


Libuša Vikorová

Libuša Vikorová

Bloger 
  • Počet článkov:  8
  •  | 
  • Páči sa:  0x

Vyštudovala som publicistiku. Sú dni, do ktorých sa prebúdzam ako poriadny kritik a vtedy vidím veci, ktoré inokedy úspešne prehliadam. Keď si však znova nasadím ružové okuliare, svet sa na mňa rozosmeje. A ja sa smejem s ním... Zoznam autorových rubrík:  Ľudia a spoločnosťCestovanieSúkromnéNezaradené

Prémioví blogeri

Jiří Ščobák

Jiří Ščobák

752 článkov
Zmudri.sk

Zmudri.sk

3 články
Karolína Farská

Karolína Farská

4 články
Milota Sidorová

Milota Sidorová

5 článkov
Yevhen Hessen

Yevhen Hessen

20 článkov
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu